נבהלה מרכב ונפלה -תאונת דרכים

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

אשה שנבהלה מרכב  ונפלה – תאונת דרכים

  1. השאלה אם בהלה מרכב נחשבת כתאונת דרכים לא זכתה להלכה ברורה ומחייבת מפי בית המשפט העליון, זאת למעט אמירות כלליות כי "המגע הפיסי אינו מבחן מכריע, אלא מבחן הסיכון" (ע"א 6216/03‏) אמירות כאלה משמען כי ניתן להכליל בהלה מרכב במסגרת ההגדרה של תאונת דרכים, כאשר יש לבחון את הסיכון מן האירוע שהביא לבהלה הנטענת.
  2. עפ"י פסיקת בתי המשפט המחוזיים השונים אכן ניתן לראות בבהלה מרכב כתאונת דרכים.
  3. המלומד פרופסור יצחק אנגלרד בספרו פיצויים לנפגעי תאונות דרכים  מהדורה רביעית בעמ' 172 מציין כי:

"החוק שלנו – בהבדל ממספר חוקי no-fault בארה"ב – אינו דורש מגע פיסי בין הנפגע לבין הרכב. אין להטיל ספק בכך כי תאונות כתוצאה מהתזת אבנים מגלגלי המכונית, או מיצירת ענני אבק או עשן, הן תאונות דרכים במובן החוק. ההשפעה האמצעית של מכונית בהליך גרימת התאונה יכולה להיות פיסית (הדף אוויר), אופטית (סינוור), אקוסטית (רעש המבהיל, למשל, בעל חיים, או המונע שמיעת סכנה אחרת), או פסיכית גרידא. החלופה האחרונה כוללת בהלתו של אדם מעצם הופעתו הפתאומית של רכב או מנסיעתו הפרועה. ברוח זו נפסק, כי קיימת זכאות על פי החוק אם אדם נפטר כתוצאה מהתקף לב בעקבות הבהלה וההתרגשות של 'כמעט תאונה'

  1. גם השופט ריבלין בספרו תאונת הדרכים מציין בהקשר זה :"..לעומת זאת הכיר בית המשפט המחוזי בירושלים בזכאותו של רוכב סוס שנבהל מרעש של טרקטורון והפיל את רוכבו  לתבוע את נזקיו במסגרת חוק הפיצויים בשל שנתקיים מבחן הסיכון התחבורתי. בית המשפט המחוזי הכיר גם בקשר הסיבתי, שבין השימוש ברכב לבין התוצאה המזיקה, במקרה בו  לקה התובע, מורה לנהיגה, בהתקף-לב, לאחר שיעור נהיגה בו הרכב היה קרוב להתנגשות עם רכב אחר, ומחמת הסכנה הוא נאלץ לבלום בלימת חירום. 'בהקשר שבפנינו' – כך נפסק: 'כמעט תאונה היא תאונה במובן החוק'. 'מדובר בגרימה פסיכולוגית, היינו שהפחד והבהלה שהשתלטו על התובע בעת האירוע נשוא התביעה, גרמו לאוטם האמור'."
  2. בית המשפט המחוזי בפס"ד פטל (2223/08) הכיר בכך שבהלה יכולה להוות תאונת דרכים אולם הדגיש כי לא כל רכב חולף מקיים קשר סיבתי כנדרש בחוק לבהלה או לפגיעה שנגרמה ממנה. באותו עניין נידונה טענת רוכב אופניים כי לאור הגעה פתאומית של רכב לצומת בו נסע, נבהל, איבד את השליטה על אופניו ונתקל באי התנועה שהוצב במקום וכן בעמוד. בית המשפט שם דחה אמנם את הטענה, אך הדחייה נבעה מכך שהתובע לא הוכיח את טענתו כי הבהלה מן המכונית שהגיעה לצומת היא שגרמה לתאונה .
  3. בפס"ד שניתן לאחרונה(16.3.15) קבע בית משפט  השלום בחיפה(ת.א 41901-05-10 ) כי בהלה של הולך רגל החוצה כביש מפני רכב המתקרב אליו, הינו המקרה הקלאסי של בהלה מרכב המוגדרת כתאונת דרכים. 

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן