חובת הרופא להסביר את חשיבות הבדיקה

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

חובת הרופא המטפל להסביר למטופל את חשיבות הבדיקות הרפואיות
מה המצב המשפטי כאשר הרופא לא מסביר
1. ישנם לא מעט מקרים בהם מטופל נמנע מלבצע בדיקות אליהן הופנה ע"י הרופא, במעקב ההיריון ולאחר הלידה מתברר כי אילו נעשו הבדיקות היה מאובחן המום עימו נולד העובר ואשר היה מוביל להפסקת היריון.
2. מתעוררת השאלה האם הרופא נושא באחריות או שמא האם היולדת איננה יכולה להלין אלא על עצמה בכך שנמנעה מביצוע בדיקות אליהן הופנתה.
3. בתי"א 5300/03 דובר במקרה בו אישה נשאה ברחמה תאומים והדבר לא אובחן.האישה לא בצעה סקירת מערכות אליה הופנתה. רק בלידה אובחן שמדובר בתאומים עם פער משמעותי במשקלים באופן שעובר אחד נולד עם נכות קשה ביותר.
4. בית המשפט המחוזי בירושלים דן בין היתר בשאלה זו. בית המשפט סוקר התייחסות של בתי המשפט במקרים בהם התעוררה השאלה.
5. במקרה דומה בו התעוררה השאלה קבעה כב' השופטת יהודית צור כי כאשר עומד בפני הרופא אדם, אשר איננו מבצע טיפולים או בדיקות רפואיות מומלצות, מטעמים של עצלנות או חוסר מודעות, חלה על הרופא החובה להבהיר למטופל את תוצאות התנהלותו.(תי"א 776/94)
6. כב' השופט פרופסור כרמי בספרו בריאות ומשפט(2003) כתב:" כאשר הרופא ממליץ על טיפול מסוים, והחולה מבכר שלא לעשותו, שומה על הרופא לנסות לשכנע את החולה ולהסביר לו את הסיכונים הכרוכים באי עשיית הטיפול"
7. בתיק זה קובע כב' הש' דרורי כי מעדות האם התרשם כי היא איננה יוזמת או לוקחת אחריות על חייה. לכן יש להניח כי גם בפני הרופאה הוצג מצג דומה והיה ברור כי בחירתה של האם שלא לבצע את הבדיקות לא נבעה ממודעות והכרה מלאה של תוצאות בחירותיה.
8. בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי:" שומה היה על הרופאה להסביר לתובעת ולשכנע אותה בדבר חשיבות של הבדיקות הרפואיות המומלצות לה ואף לעקוב במידת האפשר אחר ביצוען. בסמכותו וביכולתו של רופא לשלוח מטופל לבדיקה מסוימת בצירוף בקשה לחזור אליו בתאריך מסוים, עם תוצאות אותה בדיקה".

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן