היקף ראש קטן – מיקרוצפלוס

שלומית ברק, עו"ד

שלומית ברק, עו"ד

משרד עורכי דין נזיקין

תוכן עניינים

היקף ראש קטן

אנשים מבוגרים או ילדים יכולים להיות בעלי היקף ראש קטן מן הממוצע ובכל זאת, להיות בעלי אינטליגנציה מאוד גבוהה. אך מה לגבי פעוטות, תינוקות או עוברים? האם היקף ראש קטן עלול להיות סימן מעורר דאגה ומתי?

לדאוג או לא לדאוג, זו השאלה

היקף ראש קטן בקרב עוברים או ילדים עלול להצביע על בעיה כלשהי אך זה גם עלול להיות מצב נורמלי, טבעי וללא כל השלכות על הבריאות. כלל אצבע ראשוני הינו לשים לב לגודל היקף הראש בקרב בני משפחה קרובים. ישנן משפחות שאצלן היקף הראש קטן לפעמים באופן משמעותי מהנורמה אך כולם בסדר גמור. אך גם אם מאתרים בעובר או ביילוד היקף ראש קטן מהממוצע לפי גיל או התפתחות, בעוד אצל המשפחה לא ידועה תופעה דומה, לא צריך לדאוג באופן אוטומטי. יש להיוועץ ברופא במידה ועשוי הדבר לרמוז על מצב בלתי נורמלי.

הסיבות והבדיקות להיקף ראש קטן

היקף ראש מצריך בדיקות בירור מעמיקות, באם מלווים ממצאים נוספים. למשל, אם בדיקת אולטרסאונד מוצאת כמות חריגה של נוזלים במוח. או כאשר ניתן לראות אי סדירות או שוני במבני המוח. כמובן, אם יש רקע משפחתי כגון פיגור התפתחותי או משהו מעין זה, חשוב לבצע בירור נוסף.

בין הסיבות הידועות להיקף ראש קטן ניתן לציין למשל רקע גנטי, מחלה גנטית או חוסר בכרומוזומים. אפשרי שהדבר נובע מחוסר אספקת מזון בזמן ההיריון או בשל זיהומים ברחם, ליקויים באספקת הדם. היקף ראש קטן עשוי אך לא חייב, להיות מלווה בעיכובים התפתחותיים ואחרים. יש לבצע בירור ולבדוק לעומק כל מקרה לגופו. מעקב בהיריון יכול לאתר את הסימנים ולזהות מקור אפשרי לבעיה. ניתן בדוק מי שפיר ולבצע בדיקת כרומוזומים ובדיקות נוספות, לפי צורך. יש להביא בחשבון ששינוי בהתפתחות הראש והמוח יכול להתרחש גם זמן מה לאחר ההיריון והלידה.

מיקרוצופולוס

משמעות המונח מיקרוצופולוס הינו "ראש קטן" או ליתר דיוק היקף ראש קטן. מטבע הדברים, מיקרוצופולוס יכול לאפיין אנשים מבוגרים אך גם ילדים. הביטוי הינו בעל משמעות רחבה בהקשר לבדיקות היריון מסוימות או לבדיקות של התפתחות ביילודים ובילדים גדולים יותר.

מהן הסיבות להידרוצופולוס?

אפשר להרחיב במאמר מדעי ארוך ביותר על כל הידוע בנוגע להיקף ראש קטן. בראשי פרקים, נוכל לציין כמה סיבות הידועות לכך:

  • גדילה כללית לא תקינה ברחם – עוברים עשויים לחוות עיכובים בגדילה, בשל סיבות כגון אספקת מזון או דם מועטה מהרצוי. יש והיקף הראש יהיה קטן מתוקף כך. אפשרי מצב שבו הגוף כולו יהיה קטן יחסית בעוד היקף הראש יהיה קרוב לנורמלי.
  • גנטיקה משפחתית – לא כל מצב של מיקרוצופולוס נחשב לבעיה רפואית או ביולוגית. בהחלט יתכן, ויש לא מעט כאלה, אשר נולדים וגדלים כאשר היקף ראשם יחסית קטן. אם בני משפחה ידועים בכך והם חיים ללא כל סימפטום נוסף, הרי שסביר שגם היילוד יאובחן כבעל היקף ראש קטן (ללא תופעות נלוות).
  • גנטיקה ברמת שינויי כרומוזומים – תסמונות או שינויים בכרומוזומים עשויים להביא גם הם להיקף ראש קטן יחסית. אפשרי מצב שנקרא אוטוזומלית רציסיבית, מצב שעשוי לנבוע מנישואי קרובים וכן מסיבות סיבות נוספות.
  • מיקרוצופולוס כתוצאה מליקוי בהתפתחות המוח – היקף קטן של הראש יכול לנבוע מרקמת מוח שהתפתחה בצורה מסוימת ומשינויים בנוירונים ובחומר האפור או הלבן.

מתי מיקרוצופולוס נחשב לבעיה?

מקובל לבדוק עד כמה הירידה בהיקף הראש משמעותית ביחס לממוצע וכן ביחס לבני המשפחה. אם היקף הראש קטן באופן משמעותי מאוד וכן אם יש מומים במבני המוח, ישנה סבירות גבוהה לכך שמדובר בביטוי של פיגור התפתחותי או תסמונת. על כל פנים, חשוב להתייעץ עם נוירולוג או רופא הבקיא בהתפתחות ילדים והתפתחות המוח.

מקרוצפלוס פירושו הקטנה בולטת בגודלו של הראש דבר המעיד על הקטנה של מסת המוח ומס′ תאי המוח ולכן תפקוד ירוד של מערכת עצבים מרכזית. הסיבות לכך מגוונות (סיבות סביבתיות, הפרעה באספקת חמצן, זיהומים, חשיפה לקרינה או מומים גנטים). מיקרוצפלוס מוביל לפיגור שיכלי בסבירות גבוהה ביותר שבין 99% – 50%.

באלו מקרים בהם נצפה ב – U.S. היקף ראש קטן מהממוצע ביחס לגיל ההריון ונולד עובר עם נזקים נוירולוגים יש מקום להגיש תביעה נגד רופא המעקב.

  • היקף ראש מעט קטן מהממוצע הינו ממצא שכיח יחסית ואין לו חשיבות רפואית במיוחד אם לאחר ההורים היקף ראש מתחת לממוצע.
  • היקף ראש קטן (מיקרוצפליה) מוגדר כהיקף ראש הקטן ב 2 סטיות לפחות מהיקף הממוצע לאותו גיל או שבוע הריון.
  • כאשר מאובחן בבדיקות U.S. היקף ראש קטן ביחס לגיל ההריון לפחות ב – 2 סטיות תקן, הממצא צריך לעורר חשד ורופא המעקב מחוייב להפנות את האם לבדיקות נוספות כדי לשלול מומים ברקמת המוח ו/או מומים אחרים.

במקרה של חשד כזה על הגורמים המטפלים להתריע בפני ההורים. – אי התרעה פירושה רשלנות רפואית ופגיעה באוטונומיה

ראוי להוסיף כי אם מדובר במום קשה בסבירות של 30% ומעלה הרי שהוועדה להפסקת הריון מאשרת ביצוע הפסקת הריון, גם בשלב החיות וזאת בהתאם לחוזר מנכ"ל (משרד הבריאות) בנושא ועדות להפסקת הריון בשלב החיות מתאריך 19.12.07.

במקרים בהם יש ירידה ניכרת בהיקף הראש יש סיכויי מוגבר לאחור התפתחותי ו/או תסמונות גנטיות ו/או בעיות אחרות הקשורות בפיגור שיכלי.

הסיכוי לבעיות אלה עולה במקרים הבאים:

  • אם חלה ירידה ברורה בגודל ראש תוך פרק הזמן של מעקב מסודר.
  • עליה בכמות הנוזלים סביב ובתוך חדרי המוח.
  • חומרת הירידה בהיקף הראש ניכרת – במקרה כזה יש סיכון ברור בפיגור שיכלי גם אם הסיבה אינה גנטית אלא עקב ירידת אספקת דם לעובר ברחם.
  • חסר של הגשר המחבר בין 2 צידי המוח (קורפוס קאלוסום)

בדיקות חשובות שיש לבצע במקרה של אבחנת ראש קטן (מיקרוצפלוס):

  • ישנן עקומות גדילה מיוחדות לגדילת הראש בהריון ובד"כ גדילת הראש מקבילה לממוצע. כאשר קיימת ירידה זה מחייב לבדוק מומים נוספים ב U.S. מומים בריקמת המוח וכן אם יש עליה בכמות הנוזלים סביב או בתוך חדרי המוח, וכן לבדוק קיומו של קורפוס קלוסום.
  • רופא אשר מתעלם ממצא של מיקרוצפלוס ולא עורך ברור מעמיק, לרבות הפניית האישה לבדיקת MRI עוברי, הוא רופא המתרשל בעריכת מעקב הריון והתרשלות זו עלולה לגרום להולדה בעוולה של עובר עם מומים נוירולוגיים קשים לרבות פיגור שכלי.
  • לבדיקת MRI עוברי יתרון רב בזיהוי מומים שלא מתגלים ב U.S.
  • בנוסף מומלץ בדיקת כרומוזומים בדם או במי שפיר ושלילת זיהומים תוך רחמיים בבדיקת דם פשוטה של האשה. יחד עם זאת ראוי לציין כי לעיתים מתפתח נזק מוחי במהלך טרימסטר אחרון שסיבתו איננה ידועה והוא לא ניתן לאיבחון ב MRI כאשר איננו מלווה בשנוי בולט בחדרי המוח ו/או בהירדצפלוס. נזק שקשה לאבחון הוא מצב של PVL (מחלות של החומר הלבן) כאשר ממצא זה מופיע כממצא יחד ללא מלפורמציות נוספות.

היקף ראש קטן, מיקרוצפלוס

מאמרים נוספים

שלומית ברק – עורכת דין רשלנות רפואית

אל תתפשרו על הזכויות שלכם!

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מעורכת הדין שלומית ברק

דילוג לתוכן